onsdag 3. september 2014

En stor privat monopol er ikke bra for filmtilbudet i Oslo

Jeg var mot at kommunen solgte sin beste kino, Oslo Kino. Og nå er jeg meget kritisk til at en eneste stor privat aktør har kinomonopol i Oslo! Det er nødt til å skape negative virkninger for publikum. Jeg er bekymret for at vi ikke får sett filmer som ikke er populære og som ikke lønner seg økonomisk.

– Jeg tror ikke at kommunen kommer til å bruke sanksjoner mot Oslo Kino når publikum har gått glipp av sju store filmer.

Hovedproblemet er monopolet, og kommunen må sørge for at dette brytes ned, blant annet ved å støtte ikke-kommersielle initiativer.

Se mine kommentarer her: Konsesjonen til Oslo Kino kan stå i fare dersom kinopublikummet går glipp av flere filmer over tid

(Tegningen tilhører Firuz Kutal og er fra når vi har stått på for at kommunen ikke skulle selge Oslo Kino)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar